onsdag 14. august 2019

Idly's valgkampsynsing: Språket



Nå er valgkampen såvidt sparket i gang og jeg har allerede begynnt å få nervøse rykninger av språket til våre fremste menn og kvinner. Er det virkelig helt nødvendig å bruke et språk som folk flest ikke forstår? Målet i en debatt er vel å få frem et budskap som folk kan tro på, eller iallefall føle at de kjenner seg igjen i, sånn at de samme velgerne kan vurdere å stemme på dere. Og burde dere ikke holde dere for gode til å bruke ord som ikke brukes andre steder enn på det norske storting? 
Vi som har levd ei stund er forsåvidt vant til dette politikerspråket og til å bruke alt vi har av fantasi for å komme frem til hva hver enkelt egentlig mener - også har vi jo heldigvis fått hjelpemiddelet google etterhvert - men ungdom, og nye landsmenn som skal stemme for første gang må jo bli totalt forvirret.

F.eks. har jeg allerede fått nok av å høre ord som innovativ, kompetansemiljø, polarisering - og ikke minst bærekraftig. Sistnevnte har tatt helt overhånd - alt skal være bærekraftig. Jeg forstår det når vi snakker om et bærekraftig landbruk, men hva i all verden betyr en bærekraftig bilpark? Eller et bærekraftig helsevesen? De fleste av oss ønsker seg sykehus som er der folk bor, tar i mot oss når vi blir syke og gjør oss friske etter beste medisinske evne - hvordan dette kan bli bærekraftig er meg en gåte - og knekkende likegyldig hvis jeg er syk.

Et annet ord er offensiv. Det brukes nå i hytt og pine og i alle mulige slags sammenhenger. Idag leste jeg f.eks. at "Oslo skal bli en trygghetoffensiv by". Hva betyr det? En annen lover at vi skal få "en innovativ byvekstavtale". Sikkert flott det, kanskje, men jeg aner ikke hva man mener med det.
Det loves inkluderingsdugnader og integreringsløft, og et annet partiprogram er "en garantist for at hele kommunen skal tas i bruk". Har man ikke gjort det før altså - og kan vi tro på sånne garantier?
Det er effektive planprosesser, prøveutredninger og kostnadseffektive løsninger.

Jeg gikk nesten i taket da jeg hørte: "Det kan bli vanskelig å få infrastrukturen på plass der oppe"... Siden mitt forkjølte hode ikke virker på sitt beste nå om dagen tok det litt tid før jeg forstod at det politikeren egentlig sa var: det blir for dyrt å forlenge Nord-Norgebanen. Her var det to ting på en gang; Første selve setninga som jo er galematias i seg selv, deretter kommer slutten "der oppe". Jeg har nå gjentatte ganger hørt stortingspolitikere omtale hele eller deler av Nord-Norge som "der oppe" og jeg lider ikke av mangel på humor, men ærlig talt - i seriøse uttalelser og i debatter er det en nedverdigende måte å omtale vår største landsdel og tre fylker på!

Einar Førde sa en gang at "Løvebakkendialekt er farlig fordi vi som bruker den, tror at den er allemannseie". Det er så sant som det er sagt. Jeg oppfordrer derfor hver enkelt politiker til å droppe denne dialekten og heller bruke den fantastiske dialekten du kom til stortinget med, og begynne å snakke sånn at vi velgere forstår hva du sier! En innvandrer sa en gang til meg at i Norge er det mange dialekter og tre språk. Tre språk undret jeg, hvorpå han svarte: Ja dere har bokmål og nynorsk - og sånn som politikerne snakker....

Og til de av mine politiske motstandere i sosiale medier, som nå står klar til å gå i strupen på meg, vil jeg bare si: Jeg har med vilje ikke sitert politiske utsagn ovenfor, det spiller ingen rolle hvem som sa hva, da dette er et problem som gjelder mer eller mindre hele bunten av rikspolitikere som nå har sendetid hele døgnet. Vi trenger ikke et fordummende enkelt språk, vi trenger bare et helt vanlig norsk.

Og når jeg først er i gang - jeg håper av hele mitt hjerte å få oppleve at minst en av våre stortingsrepresentanter lærer seg ordene JA og NEI. Det er nærmest uutholdelig hvordan de rett og slett nekter å svare på spørsmål hele tiden. Foreslår at de etter tre forsøk uten svar, sendes rett i skammekroken!

Da håper jeg at den som snakker best den neste måneden får betalt for det med stemmer i sine lokallag 9. september...






6 kommentarer:

  1. Så sant Wenche 👍du er fantastisk til å få fram det viktige og sanne ord. Du er neste statsminister 😊jeg heier på deg 👏👏

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, jeg tror kanskje ikke vi skal dra den så langt 😁 Men takk skal du ha 😊

      Slett
  2. Hehe. Bare å begynne å samle på alle utsagn og fraser og tulleord gjennom hele valgkampen, for så å oppsumere til slutt -det kan bli ganske så morsomt. Du skriver flott :)

    SvarSlett
  3. Nu kjære du har jeg deg på følger listen min

    SvarSlett
  4. Det politiske språket er både arrogant og uforståelig..
    Så fint du får det frem her Wenche.-så sant så sant ..du e go.

    SvarSlett
  5. Velkommen i bloggverdenen! Dette gikk veldig bra! Fint og interessant innlegg. Gleder meg til å lese mer av deg :-)

    SvarSlett